onsdag 13. juli 2011

2 Det som opptar meg for tiden ..

.. er mat. Jeg har ikke hatt noen voldsom interesse for mat og matlaging tidligere, men nå er det noe som har endret seg. På et eller annet vis har jeg plutselig begynt å befinne meg mer og mer på kjøkkenet. Det skal sies at jeg stortsett lager mat etter oppskrift da, jeg går ikke utenfor oppskriften, det får vi vente litt med ;-)

Inspirasjonskildene er litt ulike, men noen av dem er matprat.no, Alt for damene, og kokebøker. I boka "Mat for barn" av Margit Vea og Lise Galaasen, har jeg funnet noen oppskrifter og tips som skal testes ut. Der står det oppskrifter på alt fra spedbarnsmat og tips til matpakker, til middager og desserter. Jeg har begynt med å lage litt fruktmos til veslefrøkna i dag. Den består av most eple og vannmelon. Hun liker begge deler hver for seg, så nå blir det spennende å se om det faller i smak når det blir blandet.

Ellers har jeg tenkt å teste disse to oppskriftene:

Avokado med frukt 
1/2 banan
like mye avokado
2 ss finrevet eple
eventuelt 1 ss frisk appelsinjuice.

OBS: Vær litt forsiktig med avokado dersom det er nøtteallergi i familien.

Aprikosmos
250 gr tørkede aprikoser
2 1/2 dl vann

Legg aprikosene i bløt i vann i 8-10 timer, og kok dem på svak varme, i bløtevannet under lokk, i 20 min. Mos aprikosene med potetmoser og press mosen gjennom en sil slik at du får bort seige hinner. Blir mosen for tykk eller for kraftig på smak kan den tynnes ut med vann. 


2 kommentarer:

  1. Opplevd akkurat det samme som du beskriver, at interessen for mat og matlagning har kommet etter at lillemor kom i hus. Nå er det nærmest blitt en hobby min samboer og jeg har. Sunt og variert er to viktige stikkord når vi står på kjøkkenet. Sambo er flink til å mixe å trikse, jeg safer med oppskrift ;)

    Aprikosmosen hørtes innmari god ut. Hadde snuppa vært mindre skulle hun fått prøve den! Kanskje jeg lager den som en slags dessert en dag.

    SvarSlett
  2. Da har jeg laget aprikosmos. så nå gjenstår det å se om det faller i smak. Det tok jo litt tid i og med at aprikosene skal ligge 8-10 timer i vann, men vanskelig var det ikke :-)

    SvarSlett