mandag 31. oktober 2011

4 Halloween

Halloween er det engelske navnet på allehelgensaften, det vil si natta før allehelgensdag, den katolske minnefesten for helgener og martyrer, og feiringa av denne kvelden. Ifølge engelsk tradisjon feires halloween om kvelden den 31. oktober, dagen før 1. november, mens allehelgensdagen eller «helgemess» i Norge er lagt til sistelørdag i oktober. (Wikipedia).


Foto: Simon Towden fra freedigitalphotos.net
Så er det 31.oktober og den store skremme-dagen er her. Utelyset og lyset i gangen er slukket. Det var et tips jeg kom over i går. For hvis utelyset er slukket, er visst det et tegn om at vi ikke ønsker at noen skal ringe på. Hvorvidt det virker vet jeg ikke. Men ringer det likevel på, så er godteriet puttet i en skål i gangen og klart til å gis bort. For knep ønsker vi jo ikke. 

Hadde jeg hatt muligheten, hadde jeg nok slukket alle lys, gjemt bilen og koblet ut ringeklokka. Halloween er en tradisjon som jeg ikke helt klarer å ta inn over meg. "Halloween - hvorfor skal vi feire den i Norge?"  er en artikkel jeg kom over i dag. Den oppsummerer veldig godt det jeg mener. Halloween er ikke noe jeg er oppvokst med, og det er nok noe av grunnen til at jeg ikke helt klarer å feire Halloween. Ikke har jeg kjøpt inn gresskar og heller ikke skumle lys. Slik jeg ser det, benytter handelsstanden alle muligheter til å tjene mer penger, og dette er enda en god anledning. Det selges massevis av godterier, lys, gresskar, og skumle kostymer. Ungene ser ut til å kose seg, og det skjønner jeg jo. De får massevis av godterier  bare ved å ringe på dører og si "knask eller knep". 

En dag er jentene mine sikkert helt oppslukt av Halloween de også, og vi må gå til anskaffelse av kostymer og være med ut på dør-til-dør vandring. Men frem til den tid, kommer jeg ikke til å feire denne nye tradisjonen.


4 kommentarer:

  1. Hihi, nå fikk jeg opp grafikken her, kult at det er en konvolutt man må trykke på dor å legge igjen beskjed :) Skjønner deg mtp Halloween, men for meg som er vokst opp med det er det en moro tradisjon, med fest for voksne, og gå ut og si trick or treat for barna! :) Går an å avtale med visse naboer som også har unger at man skal gå til hverandre, men skjønner det er litt slitsomt hvis alle og enhver kommer på døra! Vi hadde aldri noe knep på lur så da småfrekke voksne spurte om hva som var knepet, så vi bare dumt på de husker jeg ;)

    SvarSlett
  2. Hehe, den grafikken kom for et par dager siden, så den har ikke vært her så lenge :) Ja skjønner at du har et annet forhold til Halloween. Og så ille som det kanskje hørtes ut i innlegget er det ikk ;) Her har det ringt på kun 1 gang, og det var i går. Men det blir nok mer og mer fremover etterhvert som barna her vokser opp. Nå er de litt for små alle sammen ;)

    SvarSlett
  3. Jeg elsker Halloween, men mest det rundt. En venninne holder alltid fest hvert år, der ungene kler seg ut og det serveres skummel mat og både store og små kler seg ut. På selve Halloween møtes vi hos naboen (som forøvrig er amerikaner). Der spiser vi pølser før vi blir med ungene ut til de nærmeste naboene.

    Etterpå går vi tilbake, drikker saft og spiser muffins. Ungene deler og bytter godteri. Huset er pyntet inne og ute og gresskaret står foran døren.

    Men vi respekterer at ikke alle liker det, og ungene ringer kun på der det er tent lykter og kun til de nærmeste naboene. Noen ganger synger ungene en sang når de åpner opp.

    Jeg er enig i at Julebukk tradisjonen bør holdes ved like, så her i området går ungene også julebukk.

    Selv har jeg bodd i USA og liker derfor godt denne tradisjonen. Men selvsagt, handelstanden vet å utnytte enhver mulighet!

    SvarSlett
  4. Hei, og takk for koselig svar. Det hørtes ut som dere har en veldig fin måte å feire halloween på. Hvis vi hadde hatt et slikt opplegg, hadde jeg nok ikke vært like "negativ". Kanskje kommer det med tiden her også ;)

    SvarSlett