søndag 6. januar 2013

0 Trettende dag jul - 6. januar

6.januar og trettende dag jul, eller Hellige tre kongers dag. Dette var dagen da de tre kongene kom fra Østerland kom til Betlehem for å tilbe Jesusbarnet.

Denne dagen har fått mange tradisjoner gjennom tidene. Den ble feiret på lik linje med juledagen, med god mat og trearmet lysestaker på bordet, og var helligdag frem til 1770. Andre merknader ved denne dagen var bla at det man drømte denne natten skulle bli virkelighet, og været denne dagen ville vare i 13 dager.

av suphakit73 på http://www.freedigitalphotos.net/


Nå er dette den dagen da mange kaster ut jula; juletrær blir kastet, julepynten pakket bort og pepperkakehuset knust. Det har også vært det jeg er vant med fra jeg var liten. 6.januar er min bursdag og jeg satte vel som et "krav" da jeg var liten, at jula skulle være i hus til dagen min var over. Så vi fikk ikke kastet ut jula før 7.januar. Som liten var jeg ikke klar over at dagen har hatt en annen betydning og at den har en tradisjon. Dagen var bare min :) Men da jeg oppdaget at dette er en dag med tradisjoner, var det ekstra stas å ha bursdag den dagen.

Vi har feiret dagen i dag, som min bursdag. Dagen startet  med frokost på senga, bursdagssang og gaver. Dagen ble feiret med middag og kaker sammen med familie. En helt topp dag. Jeg har fått masse fint og mange koselig hilsener på sms og på facebook. Det er gøy å ha bursdag!  Nå er det 1 år til neste gang. Det er lenge å glede seg det :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar