mandag 5. august 2013

0 Pomodoro teknikken

Flere enn meg som sliter med effektiviteten i løpet av en arbeidsdag? Flere som ofte blir avbrutt av eposter som kommer inn, meldinger på telefonen, eller forstyrrelser fra kolleger eller kunder?

Jeg tror det er et ganske vanlig problem. Det er nok mye av arbeidstiden som går med på å hente seg inn igjen i oppgaven man egentlig holdt på med. I min forrige jobb fikk jeg høre om noe som skulle være til hjelp i slike situasjoner. Teknikken jeg fikk høre om heter Pomodoro (etter det italienske ordet "pomodoro" som betyr tomat).

Det var Francesco Cirillo som kom opp med metodikken på 1980 tallet. Tanken er, kort fortalt, at man skal dele opp arbeidsoppgavene i bolker på 25 min, avbrutt av pauser på 5-10 min. Måten man planlegger på er å lage seg et skjema med oversikt over klokkeslett og arbeidsoppgaver. Her er et eksempel fra min arbeidsdag i dag.

I arbeidsbolkene skal man da jobbe konsentrert med de oppgavene man har planlagt, og alt som heter epost, telefoner og andre forstyrrelser, skal man la vente til pausene. For å enkelt holde orden på tiden, finnes det opptil flere pomodoro-timere på nett som det enkelt går an å bruke.

Selv har jeg nå forsøkt denne teknikken flere ganger. Noen ganger med mer hell enn andre. Det som er vanskelig er å klare å holde seg til planen, og ikke la seg friste til å "bare" svare på en epost, eller melding, eller bare sjekke innom nyhetene et lite sekund. Men klarer man holde seg til planen er det utrolig effektivt. Jeg klarte det i dag, og man får en følelse av å få gjort mye i løpet av en dag :) Det kan anbefales å prøve :)

Hvis du vil ha mer informajon om teknikken har den en egen nettside her på pomodorotechnique.com.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar