Svært så enig i det som står i Aftenposten; "NSB er håpløst bakpå"
http://www.aftenposten.no/meninger/article3217813.ece
Som småbarnsmor har jeg flere ganger lurt litt på hvorfor det skal være så vanskelig å få bestilt seg et sete i familievogn med reservert plass til barnevogna. Vi har vært 2 voksne og et spedbarn hver gnag. Noen ganger har vi fått 3 seter, med ulik plassering i vogna, andre gnager har vi fått 2 seter. Vi har spurt på NSB hva som er vanlig når man reserverer plass til barnevogn, skal man da få 2 eller 3 seter? og har man automatisk reservert det setet som tilhører barnevogna?
Noe jeg også undrer meg litt over er hvorfor ikke NSB kan lage en nettløsning slik som flyselskapene har, hvor folk kan velge sete selv når de bestiller billett? Jeg ser at det kan være en utfordring ved å gjøre det slik fordi NSB har forskjellige vogntyper, men de vet vel som regel hvilke vognsett som skal kjøre når og hvor, slik at dette hadde vært mulig? Det er iallfall noe jeg syns de bør tenke på. Når jeg er inne på forslag til forbedringer, kunne jeg også tenke meg at det var mulig å reservere plass for barnevogn via nettet. Slik det er i dag er dette kun mulig via tlf eller på en stasjon. Da tar NSB et ekstra gebyr for at vi ikke har kjøpt billetten på nettet.
Slik som det blir nevnt i artikkelen, har det også skjedd flere ganger vi har reist at det er blitt byttet ut en vogn eller et helt vognsett, slik at ikke setenummerene stemmer overens med det som står på billettene. Dette har ført til en del forvirring. I en slik situasjon savner jeg litt mer informasjon fra NSB sin side. De kunne feks opplyst om dette vi høytaleren på stasjonen, slik at passasjerene var klar over det da de gikk om bord, så slipper man all forvirringen.
Dette var litt av mine tanker rundt NSB, etter å ha reist med dem mellom Oslo og Bergen en del ganger det siste året. (Med barnevogn).
Tips: På nettsiden home.no/toget finner du setekart over fjerntogene Oslo-Bergen.
SvarSlett