torsdag 9. oktober 2014

0 Livet som tvillingmamma - del 1

Da vi fant ut at vi ventet tvillinger, var det mange spørsmål som meldte seg. Det var en del spørsmål som var umulig å svare på der og da, som måtte vente til guttene kom til verden. Det var også en del spørsmål som vi enda ikke kan få svar på. Men så var det også noen spørsmål vi kunne lete etter svar på med en gang. Det første jeg gjorde var derfor å søke på nett etter svar på alt jeg lurte på. Jeg meldte meg inn i Tvillingforeldreforeningen og diverse grupper på facebook. Det hjalp en god del, men likevel var det ting jeg lurte på. Jeg savnet litt at noen kunne fortelle meg hvoran dette kom til å gå, og hvordan det ville bli fremover. Jeg skjønner jo at det ikke er mulig, fordi vi alle har ulike familiesituasjoner og alle svangerskap/fødsler er ulike. Men jeg har bestemt meg for å forsøke å hjelpe kommende tvillingmammaer litt, ved å komme med mine tips og historier om livet som tvillingmamma.

Etter at vi kom hjem fra første ultralyd og fått vite at det var en tvilling 1 (TV1) og en tvilling 2 (TV2) inni magen, dukket det opp et spørsmål om hvordan vi kunne vite ved neste kontroll at TV1 var TV1 og TV2 var TV2. Det er jo viktig at de klarer å skille dem fra hverandre og vet hvem som er hvem når det kommer til målinger som skal gjøres. Dette fant jeg ikke svar på på nettet, så det var det første jeg spurte om på neste kontroll. Svaret var ganske enkelt at TV1 alltid er den som ligger nederst og nærmest "utgangen". Tvillingene kan ikke bytte plass, i den forstand at det allerede fra starten av er bestemt hvem som blir født først. Det skjer visst iallefall veldig veldig sjelden.

Da var i allefall jeg beroliget om at de på sykehuset klarte å skille guttene fra hverandre, men siden de er eneggede, så begynte vi jo å lure på hvordan vi skulle klare å se forskjell på dem når de kom ut. Jeg leste om mange ulike måter å løse dette på. Noen tar neglelakk på en tånegl, noen har fødselsmerker eller føflekker de kan se det på.


Løsningen vi kom frem til var å bestemme navn til guttene, og hva TV1 og TV2 skulle hete. Så kjøpte vi armbånd hos en gullsmed som vi ingraverte med disse navnene. Så planen var at guttene da skulle få disse når de kom ut. Det viste seg jo at armbåndene var litt for store, men så var det litt forskjell på guttene så vi så forskjellen greit i starten. Nå som de er blitt litt større er de blitt mer og mer like og vi har tatt frem armbåndene :) Det kan være til god hjelp for oss, men ikke minst også for andre som prater med guttene og som ikke kjenner dem like godt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar